آنچه بايد درباره ويروس كرونا بدانيم

فروشگاه فايل (مقالات،جزوه هاي آموزشي و آزمون ها)

آنچه بايد درباره ويروس كرونا بدانيم

ويروس كروناي جديد مي‌تواند در مناطقي كه اقليم گرم و مرطوب دارند منتقل شود.

بر اساس مدارك، ويروس كروناي جديد مي‌تواند در تمام مناطق، شامل مناطق با هواي گرم و مرطوب، منتقل شود. در صورتي كه در منطقه دچار ويروس كروناي جديد زندگي مي‌كنيد و يا قصد سفر به چنين منطقه‌اي را داريد، تمهيدات حفاظتي را صرفنظر از وضعيت اقليمي رعايت كنيد.

WHO

ويروس كروناي جديد مي‌تواند در مناطقي كه اقليم گرم و مرطوب دارند منتقل شود.

بر اساس مدارك، ويروس كروناي جديد مي‌تواند در تمام مناطق، شامل مناطق با هواي گرم و مرطوب، منتقل شود. در صورتي كه در منطقه دچار ويروس كروناي جديد زندگي مي‌كنيد و يا قصد سفر به چنين منطقه‌اي را داريد، تمهيدات حفاظتي را صرفنظر از وضعيت اقليمي رعايت كنيد.

WHO

هواي سرد و برف نمي‌تواند ويروس كروناي جديد را نابود كند.

هيچ مدركي وجود ندارد كه باور كنيم هواي سرد مي‌تواند ويروس كروناي جديد يا هر بيماري ديگري را نابود كند. دماي عادي بدن انسان، صرفنظر از دما يا هواي بيرون، در حدود 36.5 تا 37 درجه سانتيگراد است. كارآمدترين روش براي محافظت از خود در برابر ويروس كروناي جديد ضدعفوني كردن مداوم دست‌ها با مواد داراي الكل يا شستشوي آنها با آب و صابون است.

WHO

 

حمام آب داغ از بيماري ويروس كروناي جديد جلوگيري نمي‌كند.

حمام آب داغ از ابتلاي شما به بيماري كرونا جلوگيري نخواهد كرد.

دماي نرمال بدن شما، صرفنظر از دماي حمام، ۳۶/۵ تا ۳۷ درجه سانتيگراد است. در حقيقت، حمام با آب بسيار داغ مي‌تواند مضر بوده و پوست شما را بسوزاند. 

بهترين راه براي محافظت از خود در برابر بيماري كرونا رعايت مداوم بهداشت دست‌ها است. با اين كار ويروسي كه ممكن است بر روي دست‌هايتان باشد نابود شده و از عفونتي كه پس از تماس دست‌ها با چشم، دهان يا بيني بوجود مي‌آيد، جلوگيري مي‌شود.

WHO

 

ويروس كروناي جديد نمي‌تواند از طريق كالاهاي ساخت چين يا ساير كشورهاي دچار بيماري، منتقل شود.

اگرچه ويروس كروناي جديد مي‌تواند بسته به نوع سطح تا چندين ساعت روي سطوح باقي بماند، اما بسيار نامحتمل است كه ويروس بتواند پس از جابجايي، مسافرت و نيز قرار گرفتن در معرض انواع شرايط و دما، به حيات ادامه دهد. اگر فكر مي‌كنيد كه ممكن است سطحي آلوده باشد، از مواد ضدعفوني كننده براي تميز كردن آن استفاده كنيد. پس از تماس با سطح، دستان خود را با مايع ضدعفوني كننده الكل‌دار تميز كرده يا با آب و صابون بشوييد.

WHO

 

ويروس كروناي جديد نمي‌تواند از طريق گزيدگي پشه‌ها منتقل شود.

تاكنون هيچ اطلاعات يا مدركي دال بر انتقال ويروس كروناي جديد از طريق گزيدگي پشه‌ها گزارش نشده است. ويروس كروناي جديد يك ويروس تنفسي است كه عمدتا از طريق قطرات عطسه يا سرفه فرد مبتلا، يا قطرات بزاق يا ترشحات بيني، پخش مي‌شود. براي مراقبت از خود، دست‌تان را با مايع ضدعفوني كننده الكل‌دار تميز كرده يا با آب و صابون بشوييد. همچنين از تماس نزديك با هر فردي كه علائم عطسه يا سرفه دارد پرهيز كنيد.

WHO

 

آيا خشك‌كننده برقي دست در نابودي ويروس كرونا مؤثر است؟

خير. خشك‌كننده دست در نابودي ويروس كروناي جديد مؤثر نيست. براي مراقبت از خود، دست‌تان را با مايع ضدعفوني كننده الكل‌دار تميز كرده يا با آب و صابون بشوييد. پس از پاك شدن دست‌ها، بايد آنها را با استفاده از حوله كاغذي يا خشك‌كننده هواي گرم، خشك كنيد.

WHO

 

آيا لامپ ماوراءبنفش ويروس كروناي جديد را نابود مي‌كند؟

لامپ‌هاي ماوراءبنفش نبايد براي ضدعفوني كردن دست‌ها يا ديگر قسمت‌هاي پوست مورد استفاده قرار گيرند زيرا تشعشع ماوراءبنفش مي‌تواند به تحريك و سوزش پوست بينجامد.

WHO

 

اسكنرهاي حرارتي در تشخيص افراد مبتلا به ويروس كروناي جديد چقدر كارآمد است؟

اسكنرهاي حرارتي در تشخيص افرادي كه به دليل ابتلا به ويروس كروناي جديد تب دارند (يعني دماي بدن‌شان از حد نرمال بيشتر شده) كارآمد است.

اما اين دستگاه‌ها نمي‌توانند افرادي را كه آلوده هستند اما هنوز تب ندارند شناسايي كند. زيرا در حدود ۲ تا ۱۰ روز طول مي‌كشد كه افراد مبتلا علائم بيماري و تب نشان دهند.

WHO

 

آيا اسپري كردن الكل يا كلر بر روي بدن‌تان ويروس‌ كرونا را از بين مي‌برد؟

خير. اسپري كردن الكل يا كلر بر روي بدن‌تان ويروس‌هايي را كه قبلا به بدن‌تان وارد شده نابود نخواهد كرد. اسپري كردن چنين موادي مي‌تواند به لباس‌ها يا غشاء مخاطي (براي مثال در چشم‌ها يا دهان) آسيب برساند. آگاه باشيد كه هم الكل و هم كلر مي‌تواند براي ضدعفوني كردن سطوح مفيد باشد، اما بايد مطابق دستورالعمل‌هاي مناسب استفاده شوند.

با همه‌گير شدن ويروس كرونا شايعات بسياري در فضاي مجازي درباره اين بيماري منتشر شده‌اند، اين مطلب واقعيات مرتبط با اطلاعات نادرست را بازگو مي‌كند.

WHO

 

آيا حيوانات خانگي مي‌توانند ويروس كروناي جديد را منتشر كنند؟

در حال حاضر، شواهدي مبني بر اين كه حيوانات خانگي مثل سگها يا گربه‌ها آلوده به ويروس كروناي جديد باشند، وجود ندارد. با اينحال، هميشه احتياط شرط عقل است و شستشوي دستها با آب و صابون پس از تماس با حيوانات خانگي ايده خوبي است. با اين كار خود را دربرابر باكتري‌هاي شايعي مثل اي‌كولاي و سالمونلا كه بين انسان و حيوان مشترك هستند مصون مي‌داريد.

WHO

 

آيا واكسن سينه‌پهلو (ذات‌الريه) مي‌تواند از شما درمقابل ويروس كروناي جديد محافظت كند؟

خير. واكسن سينه‌پهلو، واكسن پنوموكوك و واكسن هموفيلوس آنفولانزاي نوع ب نمي‌توانند از كرونا ويروس جديد پيشگيري كنند.

اين ويروس خيلي جديد و متفاوت است و واكسن مربوط به خودش را مي‌خواهد. محققان درحال تهيه واكسني براي مقابله با ويروس كرونا هستند و سازمان بهداشت جهاني از اين تلاشها حمايت مي‌كند.

گرچه واكسنهاي فوق‌الذكر براي مقابله با ويروس كرونا موثر نيستند، ولي به‌طوركلي واكسيناسيون براي پيشگيري از بيماريهاي تنفسي و تضمين سلامت شما بسيار توصيه مي‌شود.

WHO

 

آيا شستشوي مداوم بيني با محلول نمك مي‌تواند از ابتلا به ويروس كروناي جديد جلوگيري كند؟

خير. هيچ مدركي وجود ندارد كه نشان دهد شستشوي مداوم بيني با محلول نمك از ابتلاي افراد به ويروس كروناي جديد جلوگيري كرده است.

برخي مشاهدات محدود وجود دارند كه نشان مي‌دهند شستشوي مداوم با محلول نمك مي‌تواند به بهبود سريع‌تر سرماخوردگي معمولي كمك كند. اما شستشوي مداوم بيني علائم پيشگيري از عفونت‌هاي تنفسي را نشان نداده است.

WHO

 

آيا مصرف سير مي‌تواند از ابتلا به ويروس كروناي جديد پيشگيري كند؟

سير يك ماده غذايي سالم است كه مي‌تواند محتوي مقداري مواد ضدميكروب باشد. اما هيچ مدركي در وضعيت همه‌گيري فعلي وجود ندارد كه نشان دهد خوردن سير از افراد در برابر ويروس كروناي جديد محافظت مي‌كند.

WHO

 

آيا ويروس كروناي جديد تنها بر افراد مسن تأثير مي‌گذارد، يا افراد جوان‌تر نيز آسيب‌پذير هستند؟

افراد در همه رده‌هاي سني ممكن است از ويروس كروناي جديد متأثر شوند. ظاهرا افراد مسن‌تر و افرادي كه داراي بيماري قبلي هستند (به مانند آسم، ديابت، بيماري‌هاي قلبي) ممكن است در صورت ابتلا به ويروس دچار بيماري شديد گردند.

سازمان جهاني بهداشت به تمام افراد در همه رده‌هاي سني توصيه مي‌كند كه با اتخاذ اقداماتي از خود در برابر ويروس محافظت كنند، براي مثال از طريق رعايت بهداشت دست‌‌ها و نيز بهداشت تنفسي.

WHO

 

آيا آنتي بيوتيك‌ها در پيشگيري و درمان ويروس كروناي جديد موثرند؟

خير، آنتي‌بيوتيك‌ها درمقابل ويروس‌ها موثر نيستند، و فقط براي مبارزه با باكتري‌ها عمل مي‌كنند.

كروناي جديد از نوع ويروسي است و بنابراين نبايد از آنتي‌بيوتيك‌ها به‌عنوان وسيله پيشگيري يا درمان آن استفاده شود.

با اينحال، اگر شما به دليل ويروس كرونا در بيمارستان بستري شويد، ممكن است به دليل احتمال عفونت مشترك باكتريايي آنتي‌بيوتيك هم برايتان تجويز شود.

WHO

 

آيا داروي خاصي براي پيشگيري و يا درمان ويروس كروناي جديد وجود دارد؟

تا به امروز، هيچ دارويي براي پيشگيري و يا درمان ويروس كروناي جديد توصيه نشده است.

با اين حال، افرادي كه به اين ويروس مبتلا شده‌اند بايد از مراقبت‌هاي مناسب برخوردار شوند تا بهبود يافته و علائم بيماري درمان شود، و افرادي كه دچار بيماري شديد شده‌اند بايد مراقبت‌هاي حمايتي بهينه دريافت كنند. تحقيقات درباره برخي درمان‌هاي خاص ادامه دارد و از طريق آزمون‌هاي باليني مورد آزمايش قرار خواهند گرفت.

 سازمان جهاني بهداشت براي تسريع تحقيق و توسعه در اين حوزه با طيف متنوعي از شركاي همكاري مي‌كند.

WHO



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.